Практична психологія в українській освіті існує два десятка років, але до цих пір багато хто сприймає роботу шкільного психолога досить розпливчасто. Що ж таке психологічна служба в освіті? Психологічний словник дає таку відповідь на це питання: "Психологічна служба в освіті - це один з компонентів системи освіти, який націлений на створення сприятливих умов для збереження і зміцнення психічного здоров'я, а також фізичного та особистісного розвитку дітей дошкільного та шкільного віку". Психологічна служба вирішує актуальні і перспективні завдання. Актуальні - орієнтовані на вирішення злободенних проблем, пов'язаних з наявними труднощами в навчанні і вихованні дітей. Перспективні - націлені на розвиток особистості і індивідуальності кожної дитини, його психологічної готовності до самовизначення, до життя в суспільстві. 

Мета роботи психологічної служби школи: оптимізація освітнього середовища з метою створення умов для гармонійного розвитку особистості учнів. 

Навіщо в школі потрібен психолог? Психолог здійснює психолого-педагогічний супровід освітнього процесу з метою забезпечення нормального розвитку дитини (відповідно до норми розвитку у відповідному віці). У функції шкільного психолога входять: психологічна діагностика; корекційна робота; консультування батьків і вчителів; психологічне просвітництво; участь в педрадах і батьківських зборах; участь в наборі першокласників; психологічна профілактика. Психологічна діагностика включає в себе проведення фронтальних (групових) та індивідуальних обстежень учнів за допомогою спеціальних методик. Діагностика проводиться за попереднім запитом вчителів або батьків, а також з ініціативи психолога з дослідницькою або профілактичною метою. Корекційні заняття можуть бути індивідуальними і груповими. В ході їх психолог намагається скорегувати небажані особливості психічного розвитку дитини. Ці заняття можуть бути спрямовані як на розвиток пізнавальних процесів (пам'ять, увага, мислення), так і на рішення проблем в емоційно-вольовій сфері, в сфері спілкування та проблеми самооцінки учнів. Консультування батьків і вчителів - це робота за конкретним запитом. Психолог знайомить батьків або вчителів з результатами діагностики, дає певний прогноз, попереджає про те, які труднощі можуть у майбутньому виникнути у школяра в навчанні і спілкуванні; при цьому спільно виробляються рекомендації щодо вирішення виникаючих проблем і взаємодії зі школярем. Психологічна освіта полягає в тому, щоб знайомити вчителів і батьків з основними закономірностями і умовами сприятливого психічного розвитку дитини. Воно здійснюється в ході консультування, виступів на педагогічних радах і батьківських зборах. Всі перераховані вище функції шкільного психолога дозволяють дотримуватися в школі психологічні умови, необхідні для повноцінного психічного розвитку і формування особистості дитини, тобто служать цілям психологічної профілактики.